Checklist
Uw keuze gemaakt via WarrantyCars ?
Dan bent u of bij één van onze Trusted - Dealers terecht gekomen die garant staan voor kwaliteit en een goede na-service
of
u heeft een wagen van een particulier ontdekt
Voor iedereen die de wagen van zijn keuze zelf op de korrel wenst te nemen is er deze Check-List.
Wat kan handig zijn om mee te nemen?
- Deze checklist
- De gegevens van het voertuig die u gaat bekijken dus met andere woorden een afdruk van de advertentie.
Tips
- Meestal hebben de voertuigen een koude en dit is natuurlijk de ideale situatie om een voertuig te testen op het goed starten. Opgelet u kunt niet verlangen dat de voertuigen altijd koud hebben want als er bvb net een proefrit mee gebeurt is kan dit natuurlijk niet. Indien u vroeg in de morgen langs gaat heeft u natuurlijk meer kans om het voertuig met een nog koude motor aan treffen.
- Wees niet bang om vragen te stellen. Er bestaan immers geen domme vragen. Er bestaan alleen maar domme antwoorden.
Carrosserie
- Kijk na of de naden van de openingen aan alle zijden van een voertuig gelijk zijn.
- Kijk even naar de lichten of deze niet te veel verzanding vertonen.
- Kijk of er geen schade is aan de voorruit bvb krassen of steeninslag.
- Wrijf vooral niet op de wagen als u iets opmerkt want dit brengt alleen maar krassen met zich mee. Vraag liever wat er aan de hand is.
Banden
- Ga na of de banden genoeg profieldiepte hebben.
- Kijk eens na of er geen abnormale slijtage is. Dit kan dan eventueel opgelost worden met een uitlijning van de wagen.
- In geval dat de velgen met een antidiefstal moer vast zitten vraag dan of de dop aanwezig is om deze los te maken.
Vering
- Ga na tijdens de proefrit of er geen abnormale bijgeluiden zijn op een hobbelige weg.
- Op de wagen beginnen drukken om na te gaan of de vering ok is, is uit den boze. De wagen gaat immers langs bij de automobielinspectie en daar doet men meer dan even drukken op iedere hoek van de wagen en dit zonder het risico te hebben om zomaar eventjes een bluts te drukken in de vleugel.
Interieur
- Controleer op scheuren of/en gaten in de bekleding.
- Probeer de stoelverstellingen.
- Probeer de elektrische ruiten en dergelijke.
- Controleer of er geen lampjes blijven branden in het dashboard die eigenlijk uit horen te zijn.
Transmissie en koppeling
- Ga na bij een handgeschakelde wagen of de koppelingspedaal niet teveel slag heeft.
- Kijk of deze vlot schakelt.
- Velen raden aan om de koppeling te proberen door de wagen in toeren te jagen en proberen te vertrekken in bvb derde versnelling enzoverder. Vergeet niet als u niet precies weet wat u doet dat u de koppelingsplaat kan verbranden en dan heeft u alvast een koppeling die niet meer goed zijn werk zal doen. Vraag liever aan de verkoper om dit voor u te doen.
Vierwielaandrijving
- Hierbij hoort u een paar regels in acht te nemen. Zet de wagen niet op terrein modus als u op een verharde weg rijdt en hou er rekening mee als u in 4x4 modus heel kort draait dat het niet abnormaal is als de wagen een beetje tegenwringt. Verder hoort de wagen soepel op en af te schakelen zoals elke andere automaat.
Remmen
- Ga na of tijdens het remmen of de wagen geen zijdelingse beweging maakt.
- Opgelet, het is niet abnormaal wanneer een wagen een tijdje stil heeft gestaan dat u bij de eerste rembeurt een schravend geluid hoort. U mag het natuurlijk niet meer horen na enkele rembeurten.
- Kijk eventueel als u op een grintweg volluit remt de rempedaal trilt. Dit wijst er op dat de ABS zijn werk goed doet.
- Gaat de handrem goed?
Besturing
- De wagen hoort mooi rechtuit te rijden op een platte weg. Indien dit niet zo is kan het zijn dat de wagen moet worden uitgelijnd of dat de bandenspanning aan beide zijden niet gelijk is.
- Draai heel kort over op trage snelheid naar links en naar rechts en luister of er geen gekraak te horen is.
- Indien het stuur davert wijst het erop dat de banden even moeten worden uitgebalanceerd
Accessoires
- Ga na of alle accessoires werken. Bij een moderne wagen kan dit wel wat tijd in beslag nemen.
Motorcompartiment
- Let er op tijdens de proefrit of de temperatuur van de wagen is en of je geen abnormale geur krijgt in de wagen.
- Kijk eventueel na of er sporen zijn van vloeistofverlies.
Onder de auto
- Kijk onder de wagen naar sporen van vloeistofverlies. Opgelet, in het midden van de wagen kan er water lekken maar dit is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de airconditioning.
- Kijk of de wagen niet blauw rookt eenmaal deze draait, witte rook is normaal tijdens een koude periode maar als je elkaar niet meer ziet staan mag je er vanuit gaan dat er iets niet ok is.
Prestaties
- De wagen hoort soepel te starten.
- De motor mag niet stotteren.
- De wagen hoort bij het accelereren vlot en zonder schokken zijn snelheid te verhogen.
Tot slot geven we u mee dat u indien u op WarrantyCars bij een Trusted - Dealer een voertuig heeft gevonden dat u zich geen zorgen hoeft te maken van bovenstaande punten. U mag zich dus focussen op wat u verlangt van een wagen en of hij voor u comfortabel genoeg is, de kleur goed zit en of de velgen echt wel leuk zijn.
Geniet van uw aankoop en laat de goede zorgen over aan de professionelen.